. „Valami nem jó, de igazából nem tudom igazán megfogalmazni, hogy micsoda…”
Egy jó szakember örül a visszajelzésnek, hiszen a cél az, hogy a megrendelői igények teljesüljenek. Természetesen nem mindegy, hogy az a visszajelzés hogyan van becsomagolva, de a nemtetszésed kinyilvánítására is megvan a megfelelő mód. A negatív visszajelzések megfelelő közlése talán nem mindenki számára könnyű, de szükséges. Hiszen, ahogy már írtam korábban: szükségünk van a részletekre – azok nélkül csak állunk tanácstalanul, mint Ádám anyák napján…
8. „Fekete? Neeee, az túl depresszív.”
Sokak számára a fekete még mindig a temetés, halál és a gyász szimbóluma – pedig ma már a divatvilágban is sokkal inkább az eleganciához, a minőséghez és kifinomultsághoz kapcsolják. Természetesen itt is a témához és az üzenethez kell alkalmazkodni, de ennek megfelelően sok esetben valóban a fekete lehet a legjobb választás.
9. „Használd a logónkat, megtalálod a facebookon/weboldalon.”
Fentebb már említettem a nem megfelelő felbontásból eredő problémát: a facebookról/weboldalról letöltött logók ritkán jó minőségűek, és csak a legjobb esetben használhatók megfelelően az adott projekthez. A logó egyébként is kényes kérdés, hiszen az adott cég/szervezet/vállalkozó arculatának egyik legfontosabb eleme, nem érdemes tehát pont ennél hanyagolni a minőségi megjelenést.
10. „Tegyél bele pár képet. Találsz egy csomót a facebook oldalamon.”
Szintén az előző pontra szeretnék visszautalni. A facebookon megtalálható képek legjobb esetben is közepesen jó felbontásban tölthetők le – függetlenül attól, hogy eredetileg milyen minőségben lettek feltöltve.
Ha valóban minőségi képeket szeretnél viszontlátni a kreatívokon, akkor mindenképp az eredeti fájlokat küldd el a grafikusnak, máskülönben a végeredmény sem lesz olyan szemet gyönyörködtető, mint amilyen egyébként lehetne.
11. „Még nincs meg pontosan, milyen szöveg/kép kerül majd bele – de tudnál csinálni addig is egy vázlatot?”
Gyakran hallani a marketing szakemberektől, hogy a jó tartalom a kulcsa mindennek. A jó design pedig mindig a tartalom köré épül.
Ha már megvan az alap, ami köré a grafikát kell készíteni, úgy a végeredmény is sokkal harmonikusabb lesz, mint ha egy meglévő, kvázi sablonba próbálunk adott mennyiségű/minőségű tartalmat belepasszírozni. Plusz, ilyenkor rengeteg időt öl meg, hogy a korábban esztétikusan elhelyezett elemeket újrarendezzük, hogy tökéletesen passzoljon minden…
Ehelyett lehetőség szerint próbáld meg a végső megvalósításhoz lehető legközelebbi vázlatot átadni a grafikusnak, hogy a végén már tényleg csak minimális módosításokra legyen szükség.
12. „El tudnád küldeni szerkeszthető formátumban is?”
Csak egy kérdésem van: miért akarnád szerkeszteni?
Ha változtatni kell benne valamit: szólj a grafikusnak. Ha
nyomdának/kivitelezőnek van plusz módosítási igénye: szólj a
grafikusnak. Nem csak azért, mert ez néminemű bizalmatlanságot sugall,
hanem mert jó eséllyel professzionális szoftverek használatára lenne
szükséged, hogy módosíts a munkán. Ez pedig magasszintű tudást igényel –
melynek hiányában nagyobb eséllyel fogod elrontani a grafikus korábbi
munkáját, semmint ténylegesen javítást végezni rajta.
Ha már
profira bíztad a tervezést (és valószínűleg fizetsz is érte), akkor
feltételezhető, hogy bízol is a grafikusban. Ez esetben pedig mindennemű
változtatást is bízz rá nyugodtan. Hozzá vagyunk szokva az ilyen
jellegű kérésekhez, és az árat is a legritkább (és persze extrém*)
esetekben emeli, ha a kész munkán kérsz módosítást.
(*Pl.: ha már
ténylegesen a századik módosítást kéred… na azért az elég extrém lenne.
Azt valószínűleg már senki nem tűrné szó nélkül)
13. „Tudnál csinálni legalább 5-6 különböző verziót? Azt hiszem, el tudom majd dönteni, mit szeretnék, ha már láttam mindet…”
Mondjuk, hogy méretre szabott öltönyt/designer ruhát készíttetsz egy jó nevű szabóságban. Megkérnéd rá a szabót, hogy varrjon neked hat különböző verziót a ruhából? Majd ha felpróbáltad mindet, eldöntöd melyik tetszik legjobban… de persze megvenni csak azt az egyet fogod.
Ugye hogy nem.
Persze, sarkított a példa, de az elv ugyanaz. Csak mert a grafikus terméke digitális, nem kézzel fogható, ez még nem jelenti, hogy kevesebb időt/energiát/odafigyelést kell szánni az elkészítésére. A tervezési folyamat sokkal gördülékenyebben tud menni, ha már az elején tisztázzátok az elvárásokat minkét fél részéről, így elkerülhetők a félreértések és a végén mindketten elégedettek lehettek az eredménnyel.
14. „Kérhetnék még egy utolsó változtatást?”
Általánosítás, de minden grafikus tudja: mindig van „csak még egy utolsó” változtatás. Kész csak akkor lesz a projekt, ha publikálásra került a tervezett felületen. De néha még azután sem.
Ha esetleg a tervezési folyamat során is kértél pár módosítást, úgy különösen bosszantó tud lenni ez a „csak még egy utolsó” kifejezés.
Ne felejtsd el: azért kerested meg a grafikust, mert profi munkát szerettél volna látni. Ha ehhez a tizenhatodik módosításra is szükség van, akkor nincs mese, és ezt a grafikusod is tudja. Hidd el, nem ezen fog múlni.
Viszont, amit ne felejts el: csak mert ez a dolga, még lehetsz kedves és hálás a sokadik változtatás teljesítése után. 🙂
15. „Tudnál csinálni valamit, ami pontosan olyan, mint XY designer munkái?”
Most nem térnék itt ki a szerzői jogok megsértésének kérdéskörére, és azok lehetséges jogi következményeire, vagy hogy egyáltalán mennyire nevezhető etikusnak mások munkáinak másolása.
Viszont, mindezektől eltekintve sem lenne túl ildomos egyetlen grafikusnak sem, hogy mások utánzását adja el „saját munka” címén, és Neked sem kellene ilyesmit elvárnod tőle. Más dolog persze, ha van egy adott stílus, vagy irányvonal, amelyet szeretnél követni, vagy ha arra kéred a grafikust, hogy egy adott művész munkáiból inspirálódjon, és az abból merített ötleteket a saját stílusa szerint implementálja. Ez teljesen rendben van, és valójában a művészvilág mindig is így működött, hiszen mindenki az elődök munkáiból merített ihletet…
+1. „Mindegy, Te vagy a szakember – rád bízom, csináld ahogy szeretnéd.”
Ahogy már írtam korábban: a grafikus nem látnok, de nem is gondolatolvasó. Sok tanulás, és még többet gyakorlás áll mögöttünk, de bármennyire is jó szakember valaki, sajnos vagy sem, csak akkor képes a kliens számára is kielégítő produktumot előállítani, ha tudja, mit vár tőle a megrendelő.
Összefoglalva…
…az ügyfelekkel együtt dolgozni nem mindig könnyű.
Mindenkinek mások az elképzelései, nem azonosak az ízlések, más dolgokat találunk szépnek vagy esztétikusnak. A kulcs minden esetben a kommunikáció: a részletek egyeztetése, az udvarias és tiszta beszéd és az egymás megértésére való törekvés.
Ezek mentén alakítható ki a mindkét fél számára gyümölcsöző, kölcsönös tiszteleten alapuló eredményes üzleti kapcsolat.